סיווג הכנסה המשולמת לשותף פורש

תוכן עניינים

סיווג הכנסה המשולמת לשותף פורש (עורך דין / רואה חשבון)

החלטת מיסוי שניתנה לאחרונה עוסקת בשותפות ישראלית לראיית חשבון, אשר עם פרישתו של שותף בה היא משלמת לשותף הפורש (יחיד או חברה, לפי העניין) סכום חד פעמי בפריסת תשלומים או בהתאם לחלקו ברווחי השותפות על פני תקופת שנים ארוכה יותר (להלן: "תשלומי הפרישה").
הסוגייה שעמדה על הפרק ונדרשה להחלטת המיסוי היתה כיצד יש לסווג את תשלומי הפרישה לצורך מס הן במסגרת סיווג ההכנסה אצל השותף הפורש והן במסגרת ניכוי התשלום אצל השותפות.
עיקריה של ההחלטה קבעו כדלקמן :
● תקבולי הפרישה אצל השותף הפורש, יסווגו עם קבלתם על בסיס מזומן כהכנסה פירותית שאינה מיגיעה אישית, לפי סעיף 2(1) לפקודה.
● ככל שהשותף הפורש דיווח טרם פרישתו על הכנסותיו מהשותפות בחברה האישית שבבעלותו, הרי שגם תקבולי הפרישה ידווחו במסגרת החברה.
● התקבולים שיקבל שותף שפרש מחברה אישית שלו שמקורם בתשלומי פרישה, יסווג בידיו כהכנסה שאינה מיגיעה אישית.
● לא יותרו לשותף פטורים שונים המוזכרים בפקודה בגין הכנסות אלו.
● כל תשלומי הפרישה ששילמה השותפות לשותף הפורש יותרו בידי השותפות כהוצאות שוטפות עם תשלומם.
מספר הערות :
הואיל ונקבע כי תשלומי הפרישה לשותף שפרש יחשבו כהכנסה שאינה מיגיעה אישית על בסיס מזומן, עולה כי ככל שתשלומי הפרישה יפרסו על פני תקופה של מספר שנים, שיעור המס האפקטיבי על הפורש עשוי לקטון מהותית, בהתאם לגובה הכנסתו ומדרגות המס.
הקביעות בהחלטת מיסוי זו, אינן עולות בקנה אחד עם פרשנות ופסיקה שהיתה נהוגה עד עתה לפיה תשלומי הפרישה אצל השותף הפורש, הם הכנסה מנכס הון, שהרי בסופו של יום נמכר נכס הוני (זכות בשותפות).
נראה כי רשות המיסים מבקשת בהחלטה זו לפשט את הדברים ולמנוע מחלוקות ואומדנים, וכל עוד כל הצדדים מוכנים להחיל על עצמם את ההסדר הרי שראוי לאמצו, ובלבד שתובטח הקבלה בין סיווג תשלומי הפרישה לצורכי ניכוי בשותפות לבין סווגם כהכנסה אצל השותף הפורש.

דילוג לתוכן