הגשה "מקוונת" של הצהרות הון

תוכן עניינים

רשות המיסים מתכוונת, בתחילת שנת 2025 להפעיל מערכת להגשת הצהרת הון באופן מקוון באמצעות הקלדת הנתונים של הצהרת ההון באתר רשות המיסים. לא יהיה זה מפתיע אם נניח כי הדבר מיועד לאפשר בדיקה ממוחשבת של הצהרות ההון המוגשות, לרבות ניתוח הנתונים הכלולים בהן והשוואתם למאגרי מידע אחרים שלרשות המסים יש גישה אליהם.
בהינתן שעד עתה לא אומצה מערכת מקוונת שקלטה ועיבדה את נתוני הצהרות ההון שהוגשו, הרי שקליטת הנתונים החל מתחילת 2025 תאפשר מגוון רחב בהרבה של בדיקות ויישום אלגוריתמים חדשים שיאפשרו לרשות המיסים לאתר מידע רחב ולמקד את הבירורים לגבי נישומים החשודים כמעלימי מס או ככאלה שדיווחיהם מעלים את הצורך בהעמקה או בהרחבת הבדיקות.
בכוונת רשות המסים לייתר את הצורך בדיווח נתונים הקיימים ממילא במאגרי המידע הזמינים לרשות דוגמת פרטי הרכב שבבעלות הנישום, נתונים מתוך מערכת הבנקאות, נתונים ממערכות עיבוד הנתונים של רשות המסים (שע"מ), נכסי נדל"ן, נסיעות לחו"ל ועוד. כפי שהיה גם בעבר אבל באופן ידני, אך כעת באופן ממוחשב תוכל רשות המיסים לשלוף גם פרטים על נכסים של קרובי המשפחה של הנישומים שאותם ניתן לאתר ממערכת המידע של משרד הפנים, כגון: כלי רכב, נדל"ן ודירות, חשבונות בנק ועוד, כדי לאתר הברחת נכסים מהנישומים לקרובי משפחתם.
בניית מאגר הנתונים הדיגיטלי תאפשר עריכת השוואות הון בין שנתי הצהרות הון כדי לאתר גידול הון לא מוסבר עקב גידול בנכסים של הנישום, היכול להעיד על הכנסות שלא דווח בדוחות השנתיים למס הכנסה או בכלל.
למעלה מהדרוש לציין, בהקשר לכך את חשיבות הדיווחים בדוחות השנתיים על ההכנסות הפטורות ממימוש נכסים, ממתנות, ירושות וכו' שיידרשו בעתיד לצורך בירור הפרשי ההון.

דילוג לתוכן